۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۵:۵۶

گزارش خبری/

سناریوهای احتمالی غرب برای بحران سوریه

سناریوهای احتمالی غرب برای بحران سوریه

با گذشت دو سال و چندین ماه از بحران سوریه و ناکامی جبهه غربی عربی در سرنگونی نظام دمشق به نظر می رسد طرحی جدید از سوی این جبهه با کلیدواژه "استفاده از تسلیحات شیمیایی" در حال رقم خوردن است.

به گزارش خبرگزاری مهر، "عبدالباری عطوان" تحلیلگر برجسته جهان عرب در تحلیلی با عنوان "جنگ در پیش است" به آخرین تحولات سوریه پرداخته است. وی با اشاره به سفر اخیر "چاک هیگل" وزیردفاع آمریکا به پایتختهای کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس می نویسد: هگل به بهانه تهدیدات ناشی از ایران برای فروش جنگنده ها و موشکهای پیشرفته آمریکایی وارد این کشورها شد و با مقامات ارشد آنها دیدار کرد.

هیگل پس از پایان این سفر در موضعی جدید از سوی آمریکا اعلام کرد: سرویس اطلاعاتی آمریکا تا حدودی اطمینان دارد که نظام سوریه از تسلیحات شیمیایی و به طور خاص گاز سارین استفاده کرده است.

پس از اظهارات وزیردفاع آمریکا، وزارت خارجه انگلیس با صدور بیانیه ای اعلام کرد: اطلاعاتی در دست داریم که نشان می دهد از تسلیحات شیمیایی در سوریه استفاده شده است.

وزارت خارجه انگلیس در ادامه این بیانیه از "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه خواسته است که با طرفهای بین المللی در خصوص تحقیقات مربوط به استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور همکاری کند.

عطوان در ادامه این تحلیل خود می نویسد: اعلام این دو موضع هماهنگ از سوی واشنگتن و لندن، هرگز تصادفی نیست و باید توجه داشت که این کشور در سه جنگ اخیر منطقه علیه افغانستان، عراق و لیبی به عنوان ستون فقرات عملیات عمل کرده اند.

این تحلیلگر مطرح جهان عرب در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا درباره عواقب استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی دولت سوریه، احتمال وقوع جنگ جدید در منطقه را بیشتر از قبل می داند.

این در حالی است که "عفو اغباریه" نماینده عرب در پارلمان رژیم صهیوینستی اخیرا اظهار داشت: اسرائیل و آمریکا می کوشند کشورهای منطقه را از هم بپاشند و ضعیف کنند. بنابراین اوضاع سوریه و سخن از اینکه دولت سوریه سلاحهای شیمیایی به کارگرفته است، تنها بهانه ای برای دخالت مستقیم در امور این کشور است.

ناظران سیاسی در خاورمیانه نیز معتقدند جبهه غربی به ویژه آمریکا در تلاش است با مطرح کردن این گونه مسائل مقدمات دخالت نظامی در سوریه را فراهم کند. شکست این جبهه در سرنگونی نظام سوریه طی دو سال اخیر که با هدف ضربه زدن به محور مقاومت آغاز شد، آنها را به فکر استفاده از گزینه های دیگر انداخته است.

فرسایشی شدن بحران سوریه چند حسن برای آمریکا دارد. از یک سو ارتش سوریه و گروههای سلفی و طالبان تضعیف می شوند و از سوی دیگر در بلند مدت این کشور قادر است نیروهای مورد نظر را در این کشور مستقر سازد.

این وقایع باعث شده اتاق فکر کاخ سفید  در اندیشه راه حلی مطمئن برای خروج از گره ایجاد شده در منطقه باشد؛ گره کوری که شاید بیش از همه منافع آمریکا و همپیمان دیرینه آنها رژیم صهیونیستی را در معرض خطر قرار دهد.

کد خبر 2041629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha